maandag 3 oktober 2016

EPM en een Thermojet

Vandaag heb een EPM en een Thermojet vergeleken voor het vak vormgeving, hier is de vergelijking ervan:

Productverschillen:

Product geboortejaar:

Ik ben geboren in 1999, en het product dat ik het gekozen is de Electronic Pulse Motor (Ik noem het wel even de EPM). Deze soort motor is ontwikkeld in het jaar 2000.

Product 100 jaar geleden:

Voor dit product heb ik gekozen voor de eerste Thermojet, deze is ontwikkeld in 1908 door de Fransman René Lorin.

Waarom:

Ik heb deze producten gekozen om te vergelijken, omdat deze soort motoren allebei goed toe te passen zijn in vliegtuigen, en in ruimtevaartschepen. Ook waren het gewoonweg de eerste dingen die in me opkwamen bij die jaargetijden.

Verschillen in de motoren:

  • ·        Ten eerste is de thermojet veel minder zuinig wanneer het gaat om brandstof. Wat vooral ook wel komt omdat je met een ontbrandbare brandstof eigenlijk best weinig energie krijgt in vergelijking met een elektrische brandstof.
  • ·        Dan heb je ook nog het feit dat de brandstof voor een thermojet niet erg milieuvriendelijk is vergeleken met de elektriciteit die je nodig hebt om de EPM te laten werken, want elektriciteit is een zeer duurzame brandstof.
  • ·        De thermojet kan wel veel meer energie leveren in een korte tijd wat ervoor zorgt dat de EPM minder geschikt is voor dingen zoals de luchtvaart, maar omdat het erg energiezuinig is, is het wel erg geschikt voor de ruimtevaart, aangezien je in de ruimte toch geen tegenwerkende krachten hebt.
  • ·        Je hebt voor een thermojet lucht nodig om je brandstof te verbranden, en voor een EPM niet, dit is ook weer een reden waarom het voor de ruimtevaart een erg geschikte motor is.
  • ·        De thermojet is erg moeilijk om te controleren vergeleken met een EPM, wat ook weer te maken heeft met de verbranding. Wat een EPM alweer geschikter maakt voor ruimtevaart.
  • ·        Voor een EPM kan je accu’s installeren, die weinig ruimte innemen, en relatief veel energie opslaan vergeleken met de brandstofhouders die je nodig hebt voor een thermojet. Wat het alweer erg geschikt maakt voor de ruimtevaart.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten