Inleiding:
Dit is de tweede fase van het ontwerpen van de flexmeubel, en volgens mij de belangrijkste fase. Dit komt vooral door dat je erg veel informatie vergaard in deze fase, en als je het fout doet, dan doe je de rest eigenlijk meestal ook wel fout.
Wat hebben wij gedaan:
Wij zijn deze fase als groep begonnen door het kleine zakboekje uit te pluizen voor wat wij moesten doen, en wij hebben dit op een rijtje gezet.
Wij hebben daarna een taakverdeling gemaakt waarin duidelijk staat wie het moet doen, en voor wanneer dit af moet zijn. (Dit is terug te vinden in bewijslast)
We hebben daarna de onderzoeksvragen gedivergeerd, en de deelvragen opgesteld met behulp van de 5W2H methode. We hebben deze deelvragen verder in ons document beantwoord.
Als dat gedaan was hebben we de doelgroep onderzocht met behulp van het DNA dat wij gekregen gebben, en door DOK41 zelf te bezoeken, daarbij hebben we de klanteneisen en wensen opgesteld.
Daarna hebben we onderzoek gedaan naar de materialen, welke eigenschappen ze hebben, waar we vooral hebben gekeken naar: sterkte, stijfheid en gewicht.
We hebben natuurlijk ons ook verdiept in de ergonomie van een flexmeubel, waar we als het eerste ons hebben lopen ergeren aan alles wat fout zou kunnen gaan aan een flexmeubel, en daarna hebben we de Arbo wetregels opgezocht die van toepassing zouden kunnen zijn op ons ontwerp.
Daarna hebben we weer een bespreking gehouden van hoe de stand van zaken was, en we kwamen tot de conclusie dat we eigenlijk goed volgens het schema de opdrachten maakten.
Daarna hebben we de procesboom en de functieboom gemaakt, voor voorbeeld zie mijn bewijslast.
De collage was een beetje vertraagd door het onverwachte werk van het video-editen.
We hebben wel het PvE, de wegingsfactor en de klantenwensen min of meer samengevoegd tot één deel, en een voorbeeld moet je wel in ons analyseverslag terugvinden.
Voor de ontwerpvisie hebben we eigenlijk niet zoveel aan gedaan, wat vooral komt doordat we eigenlijk allemaal op één lijn zaten, en we hebben het al erg vroeg besloten wat we nou eigenlijk willen voor ons product: kwaliteit (hoeft dus niet goedkoop), het moet mobiel zijn en ook gebruiksvriendelijk.
We hebben daarna het verslag opgesteld, en daarbij hebben we ook nog wat dingen verbeterd, en vooral veel spelling gecorrigeerd.
We hebben daarna het verslag opgesteld, en daarbij hebben we ook nog wat dingen verbeterd, en vooral veel spelling gecorrigeerd.
Conclusie:
We hebben in deze fase ons vooral goed voorbereid voor de idee-fase, en wat tot nu toe blijkt is dat we alle benodigde info hebben verzameld.
Vragen van Hexa-D:
- Leg uit of je genoeg gegevens hebt verzameld voor de volgende fase? Naar mijn mening is er wel genoeg info verzameld voor de volgende fases, maar het kan nog blijken dat ik wel wat dingen hebben gemist als we oplossingen gaan verzinnen.
- Leg uit of je nu voldoende over het probleem, de context en mogelijke oplossingsrichtingen weet? Het probleem is wel een stuk duidelijker geworden nu we DOK41 hebben bezocht, en zelf hebben gezien waarom ze die eisen hebben gekozen. En we weten nu daarom ook waar onze oplossingen aan moeten voldoen.
- Leg uit of je alle functies nu voldoende in kaart gebracht hebt? De functies hebben we nog mogelijk niet allemaal in kaart gebracht. Wat vooral komt omdat we niet voldoende weten over het opstellen van deze functies. Zodra we meer weten over het opstellen van functies gaan we de functieboom uiteraard uitbreiden en verbeteren.
- Leg uit of de probleemstelling akkoord is, of geef aan welke aanpassingen er nog nodig zijn? De probleemstelling zijn we het wel over eens dat het goed is.
- Leg uit dat je de klantwensen vertaald hebt naar concept-ontwerpcriteria? We hebben de klantenwensen allemaal vertaald naar eisen en criteria, je kan hiervoor naar het PVE maken kijken in mijn bewijslast.
- Leg uit dat de ontwerpcriteria goed zijn omschreven? De criteria zijn nog niet allemaal goed omschreven, omdat we nog moeten beslissen hoeveel ruimte er voor reclame bijvoorbeeld moet komen, of hoe zwaar het mag worden.
Wat heb ik gedaan?
- Ik heb in de analysefase ben ik begonnen met de ergonomie van een flexmeubel vaststellen (zie Onderzoek ergonomie flexmeubel) Ergonomie. Zo heb ik ook de Functieboom en de Procesboom opgesteld (ook in bewijslast). Maar ik heb ook het PVE opgesteld (hiervan staat een klein deel in de bewijslast). Het is niet zozeer dat ik heb gekozen om deze dingen te maken, maar we maakten gewoon een willekeurige indeling, zodat mensen ook dingen doen waar ze minder goed in zijn.
- Leg uit welke activiteiten je het lastigste vond? Ik vond eigenlijk de functieboom opstellen wel het moeilijkste om te doen, wat vooral kwam omdat ik het moeilijk vond om me in te leven in wat mensen gaan doen met zo een flexmeubel.
- Leg uit van welke activiteiten je het meest hebt geleerd? Ik heb wel het meest geleerd van het onderzoeken naar de Ergonomie van een flexmeubel, wat vooral kwam door dat ik er achte kwam dat er ook erg veel wetregels zijn opgesteld voor het maken van onder andere meubels.
- Wat ik heb gedaan voor mijn gemaakte delen:
- Voor het onderzoek naar ergonomie ben ik begonnen met het gebruiken van soortgelijke producten, en kijken wat het me er aan ergert, daarvan heb ik een lijstje opgesteld. Daarna ben ik gaan zoeken naar alle wetregels die tot de flexmeubel van toepassing zouden kunnen zijn, deze heb ik ook weer verwerkt.
- Voor de procesboom van de flexmeubel heb ik gekeken naar vergelijkbare producten, en wat daarbij eigenlijk gebeurt. Je kan ook wel veel processen opstellen als je weer eens goed kijkt naar de klanteneisen en wensen.
- Bij de functieboom heb ik vooral terug gekeken naar de klanteneisen en wensen, en ik heb ook wat functies uit de procesboom kunnen halen.
- Bij het PVE heb ik eigenlijk alle documentatie nog een doorgenomen, en heb ik waarbij ik eisen kan opstellen ook eisen opgesteld, zo waren er ook veel wetregels van de Ergonomie van het product. Hierbij heb ik ook weer eens even terug gekenen in Oskam hoe je een eis correct opsteld.
- Ik vond het het maken van een functieboom het moeilijkst, dit kwam vooral doordat een flexmeubel (naar mijn idee) voor niet zo heel veel dingen wordt gebruikt.
- Ik heb wel het meest geleerd van het onderzoeken van de Ergonomie. Hierbij heb ik onder andere geleerd dat mensen zich heel erg en aan heel veel dingen kunnen ergeren. Zo heb ik ook geleerd dat de overheid heel erg veel regels heeft als het gaat om werkplekken, daarbij vooral als het de gezondheid van werknemers kan beïnvloeden.
- Hoe ervaar je nu de samenwerking en communicatie? Geef een voorbeeld waaruit dit blijkt. De communicatie is volgens mij in deze fase erg duidelijk, wat ik al dacht, omdat je gelijk al zag dat Thiemen de leiding nam, en daardoor hebben we duidelijke taken, en is er minder ruzie. Deze leiding was wel nodig, omdat we veel mensen hebben die de leidende eigenschap hebben volgens Roos van Leary. Een voorbeeld hiervan is dat Thiemen de indeling maakt voor de fases, en dat we ook een tijdslimiet voor deze doelen opgesteld zodat alles alvast duidelijk is.
- Zijn er conflicten opgetreden tussen teamleden? Waarom (niet)? Er zijn nog geen conflicten opgetreden, ik denk dat dit door de duidelijkheid van onze samenwerking komt (het is duidelijk wat je moet doen).
- Hoe kun je de samenwerking nog verder verbeteren? Bespreek je dit wekelijks met je ontwerpbegeleider? We kunnen de samenwerking wel verbeteren door ook eens wat te gaan ondernemen met de teamleden, dat zal wel goed zijn voor de teambuilding.
- Geef aan wat de verdeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden van ieder groepslid is voor volgende fase en bespreek dit met je ontwerpbegeleider. De verantwoording van ieder teamlid is dat wij alle informatie aanvoeren, en de opdrachten maken, en Thiemen geeft de opdrachten, en zorgt ervoor dat het uiteindelijke bestand in orde is.
- Geef aan welke activiteiten je ondernomen hebt op je SMART geformuleerde leerdoel(en) uit FASE I. Leg uit of je daarmee je leerdoel(en) hebt bereikt en waarom (niet). Ik heb onder andere het tekenen beter onder de knie weten te krijgen, maar het opstellen van een functieboom is me nog steeds eigenlijk nog niet zo goed gelukt, dit komt ook deels wel omdat we de eerste functieboom al hebben gebruikt voor het ontwikkelen van ons product, en nu is het erg moeilijk om nieuwe (en goede) functies te verzinnen. pop/pap
- Formuleer nu uit bovenstaande (een) SMART leerdoel(en). Uit deze fase heb ik één ding gezien dat ik wil verbeteren, en dat is dat ik een weging bij de functies zet van de functieboom. Zelfbeoordeling
Geen opmerkingen:
Een reactie posten